20 Mayıs 2010 Perşembe

İşteki İlk Gün Kabusu...

CV hazırlamalar, başvurular ve yoğun iş görüşmeleri trafiğinden sonra bir bakmışsınız işe alınmışsınız. Diğer bir deyişle işverenleri etkilemeyi başarmışsınız. Nitelik ve becerileriniz uygun görülmüş. Bundan sonra önemli olan yarattığınız olumlu izlenimi devam ettirerek işinizde kendinizi kanıtlamak ve başarılı olmak.

Başlangıçta heyecan, gurur, mutluluk ve rahatlama duyguları işe başlanılacak o ilk gün yaklaştıkça yerini, gerginlik, stres ve endişe gibi duygulara bırakabilmekte ve kişiyi etkisi altına alabilmekte.

Genelde akla ilk gelen ve kişilerde heyecan, panik ve kaygıya sebep olan soruların başında:

  • Acaba beni neden işe aldılar? Neden beni seçtiler?
  • Ya ne yapacağımı tam olarak bilemezsem?
  • Ya beklentilerini karşılayamazsam?

gibi sorular gelebilmek ve kişilerde güvensizlik, kendinden şüphe etme duygularını beraberinde getirebilmekte…

Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, işe başladığımız günü takip eden ilk 90 gün çok önemli, çünkü bir çalışanın ilk 90 gündeki davranışları ile hatırlandığı saptanmış.

İş teki ilk gün aslında bir anlamda hissedilen duygular ve yaşananlar açısından okuldaki ilk güne benzetilir. O ilk gün aksiyon dolu geçer. Sürekli yeni bilgiler öğrenmek, yeni ortama adapte olmak, arkadaşlar edinmek ve kendi çalışma arkadaşı çevresini kurmak, insanları tanımaya ve anlamaya çalışmak, kendini kanıtlamak, yeni kuralları, prosedür ve sistemleri öğrenmek gibi zorunlulukların baskısı ve gerekliliği içerisinde kalır insan.

Doğal olarak ta, özellikle yeni ortama girmek ve kendini göstermeye çalışmak kişi üzerinde psikolojik baskı oluşturur.

Eğer iş gerçekten de kişi için anlam ifade ediyor ve önem taşıyorsa bu tarz duyguları hissetmenin normal olduğunu söyleyebiliriz.

Peki… Acaba çalışan ilk iş gününe nasıl hazırlanmalı? Rahatlamak için neler yapmalı?

Öncelikle iş te ki ilk gün gerçeği, inanın o iş yerinde çalışanlar açısından da aynı duyguları hissetme ve aynı süreci yaşama durumu söz konusu olduğu gerçeğini düşünmeye çalışmak kendisi açısından rahatlatıcı olacaktır. Oradaki çalışma arkadaşlarınız, bu yüzden dolayı sizi anlayıp empati gösterecektir.

Sizde, önceden, hayatta her önemli şey için yaptığınız gibi kendinizi hazırlayıp işle ilgili çalışma detaylarını gözden geçirmek, planlar yapmak kendi adınıza faydalı olacaktır.

İşin ilk günü son dakikada gitmek yerine her ihtimale karşı önceden yola çıkmak ve dakik bir şekilde iş yerine varmak stresinizi daha aza indirecektir. Profesyonelliğin ve güvenilirliğin en önemli göstergesi, dakikliktir.

Bir gece önceden o gün giyeceğiniz kıyafetleri belirlemek; belirlerken işe uygunluğuna göre karar vermek önemlidir çünkü eğer iyi ve ortama uygun giyindiğimizi biliyorsak iyi de hissederiz.

İşe başlamadan önce, mümkün olduğunca çalışma arkadaşlarınız, yöneticileriniz ve şirketin kendisi hakkında bilgi edinmeye çalışın. İşteki ilk gününüzde, iş tanımınızı öğrenmek ve yöneticinizin sizden beklentilerini kavrayabilmek adına yeni yöneticinizden görüşme talep edin. İşlerin genel anlamda şirket içinde nasıl yürüdüğüne dikkat edin.

Yeni ofis kültürüne adapte olmaya çalışın. Eski çalıştığınız iş yeri ile karşılaştırma yapıp çalışma arkadaşlarınız ve yöneticilere sürekli örnekler vermeyin. Ensek davranın. Eski alışkanlıklarınızı yeni iş yerine adapte etmeye çalışın. Bunlar sizin yeni çalışma arkadaşlarınız tarafından daha çabuk kabul edilmenize fayda sağlayacaktır.

Kendinizi takdim ederken tebessümünüzü, sıkı el sıkmayı ve içten davranmayı unutmayın. İlk izlenim her zaman önemlidir.

Kendi arkadaş çevrenizi oluşturmaya çalışın. Araştırmalar, işyerinde en önemli ilişkilerinizin, resmi olmayan ilişkiler olduğunu göstermektedir. İş arkadaşlarınızla iyi ilişkiler kurmaya özen gösterin. Meselâ, öğle yemeğine çıkma tekliflerini asla reddetmeyin. Hatta siz onları davet edin. Ofis içindeki küçük sohbetlere katılmaya çalışın çünkü iş arkadaşlarınız en iyi güvenlik ağınızdır.

İyi bir dinleyici olmaya çalışın. Soru sorun ve verilen cevapları dikkatli dinleyin. Bilmediğiniz konularda da yorum yapmaktan ve fikir yürütmekten kaçının. Unutmayın, ilk aylarınızda iyi bir dinleyici olmak, size ileriki zamanlarda büyük avantajlar sağlayacak.

En önemlisi kendinize güvenin. İşin ilk günlerinde ‘hoca’ değil; ‘öğrenci’ olduğunuzu hatırlayın…


Uzm. Psikolog

Selin Uçal

1 yorum:

  1. verdiginiz blgiler için teşekkür ederi Selin hanım

    YanıtlaSil